Profruit banner

Умен звънец в openHAB

16 декември 2023

Телефонът е винаги с мен и сега, където и да се намирам получавам известие от openHAB, че някой е позвънил и чака пред вратата. А ако ме няма вкъщи става ясно часа и датата на последното позвъняване.

Tasmota Multipress

30 септември 2023

Идеята е Sonoff Touch T1 US 2 в салона, да управлява освен своето осветление и това в кухнята, а още вентилатора.

DIY 12V 1A WiFi Router UPS

22 април 2023

При поредно прекъсване на захранването вкъщи, батерията на нoтбука и двата UPS автоматично превключват на аварийно захранване и едновременно полита съобщение за конфуза

Zigbee2MQTT клониране

21 януари 2023

... как да клонираме съществуваща настройка на Zigbee2MQTT без да се налага последвало интервю на zigbee-устройствата.

LD2410 - бюджетен датчик присъствие в openHAB

11 февруари 2023

Цената на HLK-LD2410 зададе име на поредната тема в моя блог. С негова помощ се постига "народен" датчик присъствие в домашната автоматизация. . ...

Руското обединение "Ломо" е много сериозно предприятие. Те произвеждат перископи за подводници, лазерни мерници за танкове и самолети, самонасочващи прицели за ракети, но така и не успяха да направят човешки фотоапарат.
През 1980г в Кьолн зам. министъра по промишлеността за отбрана - Петр Корницкий получава подарък фотоапарат "Cosina CX-2" от японци. Той лично донася фотоапарата в Ломо и заповядва да се изкопира 1:1. Всичките 450 детайли били изучени и изкопирани, но фотоапарат не се получил. Зам. министърът искал точно копие и никакви доизкусурявания. Отвън всичко било отличeно с руска емблема разбира се, но електронния затвор не се удавал на руснаците. Технологите им не били на ниво. Тогава решили да го карат по руски и опростили затвора, за което получили авторски свидетелства под името "ЛОМО-компакт" и серийното производство потеглило едва 1984г. Същата година от конвейера слезли 1 700 000 апарата, като първите бройки били подарени на делегатите на XXVII конгрес на КПСС. Там лично зам. министъра показал какво чудо са измайсторили като с чук в ръка блъскал по корпуса на апарата. На практика това бил последния конгрес на съветските товарищи и логично "Союзкультторг" рухнал под напъна на японски и китайски сапунерки. Складовете били забити от този съветски производ и се чудели как да се избавят, за което питерските ученици получавали на 1 септември подарък близо 70 000 апарата или били раздавани на бизнесмени за честна бизнесменска. Един ден този апарат попаднал в Виена за жълти копейки и двама студенти го популяризирали. Те зародили течение Ломография - да снимаш навсякъде и всичко с апарат под ръка без да ти пука за професионални правила. Ломографията не умряла, защото се наследи от мобилографията - снимки от камерфон.


мобилографка

Мобилография as is

Вълната на прогреса бавно, но вярно разми ломографията като й отреди място в историята. Смяната на маргиналното фототечние бе поето от мобилографията. Световното общество на мобилографите (World Mobilography Society, WMS) е учредено през 2004г от руски фотограф, член на Руския Съюз на Художниците Дмитрий Резван. През същата година на изложба на Международната Федерация на Художниците и Творческия Съюз на Художниците били изложени работи на Дмитрий.

Днес няма мобилен телефон без вградена камера, а това дава възможност на собствениците да ползват този актив. Крайният резултат не винаги впечатлява с качество на изображението. Не малка вина лежи на техническите характеристики на мобилната фотокамера и с не по-малко участие се включва неумението на "мобилографа", да "изстиска" предоставеното техническо чудо. Нека опитаме следните съвети, за да постигнем по-добри резултати.
  • Старайте се по-добре да осветите обекта за снимане. При снимка в ясен ден слънцето да се намира по-близо до вас снимащия, а не то да засветява обектива пряко. Матрицата в камерата е малка по площ, а чувствителността се избира автоматично. В сума това води към голямо по количество шум на снимката. Не пренебрегвайте наличната фотосветкавица.

  • Близко, още по-близко. Разрешението (резолюцията) на камерата е малко и запас за "crop" практически няма. Едва ли желаете от получената след това снимка, да не можете да различите пола на човека. Тогава се приближете по-близо и запълнете екрана с обекта, а не 1/10 част от него.

  • Съществен момент. Дръжте здраво камерфона иначе снимката ще пострада от "размазване". Това е особено актуално при недостатъчно осветление върху обекта. Ако условията позволяват поставете/опрете камерфона на твърда повърхност, за да се получи импровизиран статив. Не забравяйте фактор експозиция и най-вече времето за сработване на затвора на камерфона. Някои модели правят снимката с определено забавяне. След натискане на спусъка не бързайте да махате апарата веднага. Търпение и статичност са гаранти за успеха.

  • Обработвайте снимките на компютър. Възможностите на вградените графични редактори в камерфона са по-скоро опция с пожелание за много повече от тях. Пълноценен графически редактор инсталиран в компютъра ще се справи с задачата по-бързо и по-качествено.

  • Не бързайте да затривате неудачни снимки. Възможно е да ви се струват "куци" само на екрана на телефона. Къде по-комфортно е да се разглеждат на монитора на компютъра.

  • Не ползвайте цифров zoom. Toва е повече от класически съвет касаещ цифровите "сапунерки". Защо да караме камерфона да върши работата на графическия редактор в компютъра. Скъпи модели камерфони могат да се похвалят с оптически зум - ползването е разрешено и нужно, друг е въпроса, че това не е камерфон, а бие на фотоапарат с вграден телефон.

  • Експериментирайте с баланса на бялото. Тази налична настройка ще ви позволи да получите една и съща композиция с различни по отенъци/цветове снимки.

  • Ползвайте с успех наличния режим автофокусировка. Просто натискате спусъка два пъти. Първия път насочвате апарата, натискате нежно до 1/2 и чакате сигнал от автонастройката, следва натиск на спусъка до край.

  • Снимайте смело. Експериментирайте. Себестойността на снимка постигната с камерфон се стреми към нула. Това ви развързва ръцете, да направите десетки снимки на даден обект под различен ракурс. Все една ще лъсне над другите и действително да се превърне в шедьовър.

  • Помнете правилата на фотографията относно композицията, но не се стеснявайте да ги нарушавате. Правилата за "третината", "златното сечение" са класически в фотографията, но прелестта на мобилографията е, че може да се извиси над тези догми.

  • Винаги дръжте стъклото на обектива чисто. Ако конструкцията позволява не забравяйте да го закриете. Чистете по-често обектива. Това е бедата на всички камерфони - слаба защитеност. Полепнала прашинка няма да бъде фатална, но за мазен отпечатък възникват съмнения. Ползвайте препрати за чистене на очила по възможност.

  • Спазвайте етикета за мобилна фотография. Велик е съблазънът, да насочите камерата под полата на жена или да доближите деколтето й, но се въздържайте от такива пориви. С блага дума може да добиете съгласие да ви позират неглиже.
  • Преименувайте файловете с снимки. Това в бъдеще ще ви бъде много полезно при тяхна сортировка и каталогизация.

  • Използвайте максималното възможно разрешение. Винаги избирайте качество и резолюция на максимални значения. Да намалите кадъра и по-силно да го компресирате вие винаги ще успеете, обратното - едва ли. Тези опции в телефона са заложени единствено да пестят място в паметта.

Технически характеристики на камерата


камерфон

Обектив
Всяка снимачка не минава без обектив. У мнозинството камерфони той наподобява обектив с постоянно фокусно разстояние, който се среща в евтините сапунерки. Този обектив е сфокусиран така, че резки остават предеметите, намиращи се на определено разстояние от обектива и до безкрайност (focus free). В по-скъпи модели камерфони са монтирани обективи с автофокус и даже с променливо фокусно разстояние (вариообектив).
Типичният камерфон притежава така наречения цифров зум. В отличие от оптическия зум, където "увеличението" на предметите става благодарение на преместване на линза в обектива, цифровият зум представлява нищо повече от особена обработка на изображението. Реализацията му е следната. От центъра на картинката, снимана в обичайно разширение се изрезва централната част до определни размери. Това изглежда като "приближение", а всъщност нищо никъде не се приближава - просто на екрана на телефона вместо цялата картинка се изобразява отделената част. Това е оправдано само ако желаете да използвате заснетото като "тапет" за мобилния екран, в противен случай (обработване на компютъра или печатане на фотография) изобщо не заслужава внимание.

Диафрагма
Няма обектив без диафрагма - регулируемо отверстие, през което преминава светлината, попадаща на светлочувствителния материал. Конструкцията на мобилната камера е довела до нейното опростяване. Дифрагмата е нерегулирума. Това не е много добре, защото от диаметъра на разкритие на диафрагмата зависи дълбочината на резкостта. Затова диафрагмата на мобилните камери е прикрита възможно максимално, за да се обезпечи максимална резкост, а това пряко рефлектира при условия с понижено осветление. Това налага увеличение на задръжката по технически път, за да се постигне оптимална експонация. Увеличената задръжка без стабилизация води до риск "смазване" на изображението.

Светкавица
Някои телефони имат вградена светкавица. От обикновен светодиод до ксеонови лампи. Употребата й е удачна при заснемане на портрети от близко разстояние. В останалите случай тя просто е безполезна. Може да се мисли, че наличието й разширява границите на творчество.

Визьор
Такъв е екранът на мобилника. Привидно удобно, но на ярко слънце губи значението си, заради заслепяването. Този недостатък е съществен при бюджетните мобилници.

Матрица
Първите камерфони бяха въоръжени с 0.3 мегапикселови матрици. Днес преобладават 2 до 3.2 мегапикселовите. Има корейски творения с мощни 8 мегапикселови матрици. Първенство държи камерфон на Silicon Image с 12 мегапикселова CMOS матрица. Разбира се тук правилото е колко повече - толкова по-добре.

Джаджи
Японците разработват X-Ray камерфон за мъже. Достатъчно е да го насочиш към жена и на екрана се появява гола.

Generic Mobile Phone Telescope




Сайтове за мобилография
mobilography.com
mobilography.blogspot


Моят камерфон
profruit камерфон








до нови срещи   ^.^

30.01.2009 profruit 

0 Response to "Мобилография"

Публикуване на коментар

Този блог е реинкарнация на първите ми опити за споделяне в нета. На времето започнах с къси разкази на преживяното. После се обезсмисли и превърнах блога си в системно радио. Пиша единствено неща, които карат душата ми да живее: openHAB, Ubuntu, Споделено и т.н. Това е моето системно радио, разбирате ли? Моята вълна и вие сте на нея сега.

Архив на блога