През 1980г в Кьолн зам. министъра по промишлеността за отбрана - Петр Корницкий получава подарък фотоапарат "Cosina CX-2" от японци. Той лично донася фотоапарата в Ломо и заповядва да се изкопира 1:1. Всичките 450 детайли били изучени и изкопирани, но фотоапарат не се получил. Зам. министърът искал точно копие и никакви доизкусурявания. Отвън всичко било отличeно с руска емблема разбира се, но електронния затвор не се удавал на руснаците. Технологите им не били на ниво. Тогава решили да го карат по руски и опростили затвора, за което получили авторски свидетелства под името "ЛОМО-компакт" и серийното производство потеглило едва 1984г. Същата година от конвейера слезли 1 700 000 апарата, като първите бройки били подарени на делегатите на XXVII конгрес на КПСС. Там лично зам. министъра показал какво чудо са измайсторили като с чук в ръка блъскал по корпуса на апарата. На практика това бил последния конгрес на съветските товарищи и логично "Союзкультторг" рухнал под напъна на японски и китайски сапунерки. Складовете били забити от този съветски производ и се чудели как да се избавят, за което питерските ученици получавали на 1 септември подарък близо 70 000 апарата или били раздавани на бизнесмени за честна бизнесменска. Един ден този апарат попаднал в Виена за жълти копейки и двама студенти го популяризирали. Те зародили течение Ломография - да снимаш навсякъде и всичко с апарат под ръка без да ти пука за професионални правила. Ломографията не умряла, защото се наследи от мобилографията - снимки от камерфон.
Мобилография as is
- Старайте се по-добре да осветите обекта за снимане. При снимка в ясен ден слънцето да се намира по-близо до вас снимащия, а не то да засветява обектива пряко. Матрицата в камерата е малка по площ, а чувствителността се избира автоматично. В сума това води към голямо по количество шум на снимката. Не пренебрегвайте наличната фотосветкавица.
- Близко, още по-близко. Разрешението (резолюцията) на камерата е малко и запас за "crop" практически няма. Едва ли желаете от получената след това снимка, да не можете да различите пола на човека. Тогава се приближете по-близо и запълнете екрана с обекта, а не 1/10 част от него.
- Съществен момент. Дръжте здраво камерфона иначе снимката ще пострада от "размазване". Това е особено актуално при недостатъчно осветление върху обекта. Ако условията позволяват поставете/опрете камерфона на твърда повърхност, за да се получи импровизиран статив. Не забравяйте фактор експозиция и най-вече времето за сработване на затвора на камерфона. Някои модели правят снимката с определено забавяне. След натискане на спусъка не бързайте да махате апарата веднага. Търпение и статичност са гаранти за успеха.
- Обработвайте снимките на компютър. Възможностите на вградените графични редактори в камерфона са по-скоро опция с пожелание за много повече от тях. Пълноценен графически редактор инсталиран в компютъра ще се справи с задачата по-бързо и по-качествено.
- Не бързайте да затривате неудачни снимки. Възможно е да ви се струват "куци" само на екрана на телефона. Къде по-комфортно е да се разглеждат на монитора на компютъра.
- Не ползвайте цифров zoom. Toва е повече от класически съвет касаещ цифровите "сапунерки". Защо да караме камерфона да върши работата на графическия редактор в компютъра. Скъпи модели камерфони могат да се похвалят с оптически зум - ползването е разрешено и нужно, друг е въпроса, че това не е камерфон, а бие на фотоапарат с вграден телефон.
- Експериментирайте с баланса на бялото. Тази налична настройка ще ви позволи да получите една и съща композиция с различни по отенъци/цветове снимки.
- Ползвайте с успех наличния режим автофокусировка. Просто натискате спусъка два пъти. Първия път насочвате апарата, натискате нежно до 1/2 и чакате сигнал от автонастройката, следва натиск на спусъка до край.
- Снимайте смело. Експериментирайте. Себестойността на снимка постигната с камерфон се стреми към нула. Това ви развързва ръцете, да направите десетки снимки на даден обект под различен ракурс. Все една ще лъсне над другите и действително да се превърне в шедьовър.
- Помнете правилата на фотографията относно композицията, но не се стеснявайте да ги нарушавате. Правилата за "третината", "златното сечение" са класически в фотографията, но прелестта на мобилографията е, че може да се извиси над тези догми.
- Винаги дръжте стъклото на обектива чисто. Ако конструкцията позволява не забравяйте да го закриете. Чистете по-често обектива. Това е бедата на всички камерфони - слаба защитеност. Полепнала прашинка няма да бъде фатална, но за мазен отпечатък възникват съмнения. Ползвайте препрати за чистене на очила по възможност.
- Спазвайте етикета за мобилна фотография. Велик е съблазънът, да насочите камерата под полата на жена или да доближите деколтето й, но се въздържайте от такива пориви. С блага дума може да добиете съгласие да ви позират неглиже.
- Преименувайте файловете с снимки. Това в бъдеще ще ви бъде много полезно при тяхна сортировка и каталогизация.
- Използвайте максималното възможно разрешение. Винаги избирайте качество и резолюция на максимални значения. Да намалите кадъра и по-силно да го компресирате вие винаги ще успеете, обратното - едва ли. Тези опции в телефона са заложени единствено да пестят място в паметта.
Технически характеристики на камерата
Обектив
Диафрагма
Светкавица
Визьор
Матрица
Джаджи
Японците разработват X-Ray камерфон за мъже. Достатъчно е да го насочиш към жена и на екрана се появява гола.
Generic Mobile Phone Telescope
Сайтове за мобилография
mobilography.com
mobilography.blogspot
Моят камерфон
до нови срещи ^.^
0 Response to "Мобилография"
Публикуване на коментар